onsdag 1. juni 2011

4 mil utforbakke

Det er en solfylt morgen i Røldal. Endelig. Nå har vi hatt yr og regn og sludd i fire dager, så dette er virkelig velkomment! Og attpåtil står en kort etappe for tur, bare 4 mil til Odda, som ligger ved Hardangerfjorden. Det betyr 400 høydemeter - nedover! Vi tar en rolig morgen og en titt innom Røldal stavkirke, der det henger et bilde av en tilsynelatende streng forfader av meg.

Forkjølelsen min er ikke blitt noe særlig bedre, snarere tvert i mot, så jeg ser frem til hvile - og trilling fire mil nedover med sola i ryggen.


Det er derfor uten spesielt stor entusiasme jeg oppdager at det slettes ikke er kun nedoverbakke til Odda. Neida. Her går veien opp til 1080 meter. Så begynner det å yre.

Vi finner fort ut at gamleveien over fjellet er stengt. Der ligger det metervis med snø. Den nye veien ligger gjennom to smale tunneler med hhv 4 km oppoverbakke og 2 km nedoverbakke. Og tungtrafikk. Valget er enkelt. Ved tunnellinngangen på ca 800 moh, ringer vi Røldal taxi, som kommer og gir oss skyss de neste 7 km.


Klokka nærmer seg tre, og det er godt det bare er 2,5 mil igjen. Vi finner gamleveien nedover dalen. Den er spektakulær, med brusende fosser og løvtrær som henger tett og tungt over veien.


Berit begynner å bli kald og lei og ikke så grei å ha med å gjøre. Vi er snart fremme, mumler jeg, enda jeg vet vi ikke er det, idet jeg hører en umiskjennelig hvesende lyd fra bakhjulet mitt. I samme øyeblikk som jeg ser ned på mitt flate bakdekk, åpnes himmelen fullstendig. Vestlandsterror på sitt aller verste, tenker jeg.


En god del banning og søl og snørr og møkk under negla senere, tar vi inn på en overprisa campinghytte uten utsikt ved denne perlen av et tettsted ved Hardangerfjorden.


Dag 10: 32 km til Odda i yr og høljeregn.

Distanse tilbakelagt: 423 km

- Oppdatert via min Nokia NMT450

Location:Røldalsvegen,Odda,Norge

1 kommentar:

  1. Veldig imponerende tempo, både på syklingen og bloggingen. Legger ved en lenke til en notis fra et bryllup som kanskje var hakket mindre stilfult enn deres :)

    http://twitpic.com/55w6j1

    SvarSlett