tirsdag 7. juni 2011

Klassetur

Iver er på klassetur og skal besøke Urnes stavkirke. På kav sogndalsdialekt lurer han på hvordan jeg kunne gjette at de var fra Sogndal. Fordi jeg er så smart, sier jeg. Vi står på brygga og venter på den lille ferga som skal ta oss over fra Solvorn til Urnes. Det ser ut som brikkene faller på plass for Iver når jeg svarer på spørsmålet hans om hvor jeg jobber. "Sao da e'kkje heilt tomt der oppe, dao" sier han og peker på hodet sitt.


Han lurer på hvor jeg skal sykle hen, og hvorfor. Nordkapp vet han ikke hvor er, men han har en bror i Vadsø, og er det lenger enn dit, for dit er det langt, jeg har kjørt dit, sier han.


Iver spør om han får prøvetute sykkelhornet mitt. Når han gjør det, skal plutselig alle, og jeg synes jeg ser en lærerinne kikke litt beklemt bort på meg. "Dere må spørre før dere tuter". Ja, det hadde igrunn vært greit, tenker jeg, med så mange tyske pensjonister som står rundt oss.





En flott stavkirke, 47 km og mange høydemeter senere, spiser vi en deilig treretters middag på Turtagrø Hotel med utsikt over tåkedottene som sleper seg langs landskapet utenfor.

Dag 15: 47 km til Turtagrø (880 moh) på Rv55 over Sognefjellet i oppholdsvær med tungt skydekke. (37 km flatt langs sørsiden av Lustrafjorden og 10 km heftig oppoverbakke fra Fortun til Turtagrø) Gjennomsnittsfart: 10 km/t.

Distanse tilbakelagt: 723 km


PS! Vi regner med å komme til Trondheim ca lørdag, og planlegger å bli to netter. Det hadde vært hyggelig å bo hos noen vi kjenner. Gi oss et pip på tlf/sms om det passer! Berit har dog ett ufravikelig krav: der må serveres sitronfromasj i løpet av oppholdet!

- Oppdatert via min Nokia NMT450

Location:Norge

1 kommentar:

  1. Hei på dere og takk for sist!

    Jeg ser av den ypperlige nettrapporteringstjenesten at dere har det strålende. Ingen meldinger om møter med elefanter så langt. Bra!

    Det eneste som skuffer litt nå, er at dere har tenkt å komme til Trondheim fra lørdag til mandag, for akkurat disse dagene er vi på hytta. Dersom dere kommmer senere, må dere gjerne sove hos oss. Det må dere for så vidt også gjerne gjøre selv om vi ikke er hjemme, men da kan det jo være dere foretrekker å besøke noen som faktisk er til stede.

    Kommer dere til Trondheim på E39 over Hemnekjølen (før Orkanger)? I så fall kan vi innlosjere dere på hytta sju mil før Trondheim, slik at dere får en passende dagsetappe til den gamle stad.

    SvarSlett