mandag 20. juni 2011

Fiskelykke

Vi befinner oss midt i verdensarven, blant 6500 øyer og skjær. Vega-øyan står på UNESCOs World Heritage List sammen med andre fine steder sånn som f.eks. Serengeti og Machu Picchu. Jeg har naturligvis store forhåpninger. "Hovedøya" Vega figurerer også på en liste over Norges 10 vakreste øyer.

Det er fint her, det er det. Holmer og skjær, sånne som man ser langs hele Norges kyst. Men det er nok et unikt ærfugl-hushold, verdens største kormoran-koloni og spor av bebyggelse fra steinalderen som har skaffet øyene plass på UNESCO-lista.


Utsikten fra rorbua vår

Vi har hviledag i dag (bare 3 mil og en ferge), og har leid rorbu. Jeg har hatt lyst til å prøve å bo i rorbu. Da hadde jeg tenkt at hvis jeg skulle bo i rorbu, så skulle jeg fiske og så skulle vi ha sprellfersk, egenfanget fisk til middag. Og dette har jeg lovet Eivind i dag.

Som sagt, så gjort! Etter kun to timer fisking med stang fra land i stiv kuling, og 6 tapte sluker, står jeg igjen med en flott torsk på minst 200 gram! Eivind synes synd på den. Ja, den er litt liten, men det ER en torsk, derom hersker det ingen tvil - og den skal vi ha i fiskesuppa til middag i dag. Jeg har sløyet den selv!


Jeg må understreke at med hodet på så den mye større ut.

I morgen går båten klokka 07:00. Vi må opp tidlig!

Dag 28: 30 km i lettskyet vær og kraftig vind i alle retninger. Gj.snittshastighet: 14 km/t.

Distanse tilbakelagt: 1578 km.

Location:Fv89,,Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar