mandag 6. juni 2011

Eplet i Solvorn

Og så var det inn i regntøyet igjen. Jeg må innrømme at jeg så litt mørkt på tilværelsen i dag tidlig. Det er meldt mye regn fremover. Og man kan si hva man vil om at det ikke fins dårlig vær, bare dårlige klær, og denslags irriterende ordtak. Å sykle langt i regn er for meg ikke noe gøy. I dag har jeg fantasert en del om at jeg ligger utenfor en atoll i det indiske hav og snorkler. Men jeg måtte slutte å tenke på det for da så alt bare enda verre ut her.

MEN - det fine med yr.no, er jo at de ikke alltid har rett. Så i dag hadde vi bare regn fra Gudvangen over til Kaupanger med turistbåt (vi så sel og niser!) og til Sogndal. Derfra og videre for det meste opphold. Oh la la. Det er håp.


Målet i dag var ca åtte mil. Det ble tre. Da vi kom til idylliske Solvorn, og egentlig hadde tenkt å ta ferga over fjorden og sykle videre - så skulle båten akkurat til å gå når vi kom. Og vi hadde jo syklet denne veien for å faktisk se stedet, og det berømte Hotell Walaker. Så vi bestemte oss for å bli, og tar sikte på en skikkelig monsteretappe i morgen.


Vi har tatt inn på "Eplet" - Bed & Apple. Altså ikke breakfast, men det kan man lage selv. På senga på rommet vårt lå derimot en flaske av Eplets selvproduserte eplejuice, som smakte fantastisk. Det er en liten saft/juice fabrikk i kjelleren. Stedet drives av Trond Henrik Eplet. :-).


Eplet har tre små lam, som jeg fikk mate og klappe, og det er alltid stas for meg. Etterpå gikk vi en fin tur i skogen, og en tur innom Walaker Hotel, Norges eldste - fra 1640. Det så ut som et fortreffelig sted, og der skal jeg bo neste gang! På vår ti-års bryllupsdag, sier Eivind. Må huske å ta med monokkelen min.


Nå må jeg legge meg - båten går 07.10 i morgen og jeg skal sykle gresselig høyt og langt.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Fv338,,Norge

2 kommentarer:

  1. Det er så gøy å følge dere på bloggen! Vi var tre dager på fjellstue i Folldal uten PC. Fikk nesten abstinens. Regn og torden på østlandet i dag, mandag.

    SvarSlett
  2. Solvorn er et vakkert lite sted. Om dere skal innom Urnes stavkirke i morgen så se etter Knuts (tipp?)oldeforeldre under to hvite kors på den vakreste siden av kirken. Gården Børtnes ligger litt lenger ut om jeg ikke husker feil. Om dere skal til Skjolden passerer dere også Munthehuset, hvor Margrete Munthe besøkte sin onkel. Huset har en kongesal som i dag er soverom, og der har jeg sovet.

    SvarSlett