søndag 26. juni 2011

Is this REAL?

Vi drar til Lofoten. Vi har bestemt oss for å fremskynde avreisen én dag pga værmeldingen. Da får vi ifølge yr.no en solfylt kveld og ganske solfylt dag i morgen, før det blir grått og regn igjen. Jeg har tilbrakt formiddagen med å planlegge ruta og booke overnatting gjennom Lofoten, mens Eivind har vært på Luftfartsmuseet. Jeg er litt stolt over å ha lagt inn én natt i telt, helt frivillig. Men det må til hvis vi skal oppleve midnattssola i vill, vakker natur.

Ferga tar fire timer. Allerede tidlig i overfarten dukker øyene opp i horisonten. Silhouetten av Lofot-fjellene minner meg om marengs. Masse svart marengs. På avstand ser det ikke ut som det er noe sted å sykle - bare dramatiske fjellsider som stuper rett ned i havet.

Jeg tror Lofoten er det vakreste stedet jeg har sett. Jeg kan ikke komme på noe annet sted som har gitt meg gåsehud (helt sant). Jeg sier om og om igjen til Eivind mens vi sykler "Dette her er det fineste jeg har sett i heeeele mitt liv!" "Det her er bare helt fantastisk!" Får liksom ikke sagt det som jeg føler. LOFOTEN ER DET FINESTE FINE JEG HAR SETT, OG ALLE MÅ DRA HIT OG SE!


Å

Vi er heldige med været - solen titter frem og himmelen blir stadig blåere. Vi sykler fra Moskenes til Å, helt i sør-enden av Lofoten, og tilbake igjen og videre til Reine, hvor vi møter en litt småfull men veldig hjelpsom adventure-tur-arrangør. Han nærmest beordrer oss til å spise hvalbiff på Hamnøy Mat- og Vin-hus, like ved rorbua som vi har leid på Sakrisøy. Han ringer tilogmed restauranten og sier at vi skal ha mat før vi får tenkt oss noe særlig om, så slik blir det. Mon tro om han har jobbet som foten-i-døra-selger tidligere? De nyinnkjøpte lofot-fiskekakene får vente til imorgen.

Lydig som jeg er bestiller jeg hvalbiff (bærekraftig fangst osv. - jeg har aldri smakt og vil prøve). Men oppdager for sent at jeg ifølge Statens kostholdsrådgivere ikke bør spise hval i min tilstand. Jeg tror dama som serverer synes jeg er litt hysterisk, og det synes jeg strengt tatt selv også. Men jeg er som sagt lydig og Staten har sagt at jeg ikke bør - så jeg spiser Eivinds torsk istedet.

Vi tar inn i "Arthurbua" for natten - en veldig flott rorbu med turens flotteste utsikt så langt. Jeg gleder meg stort til i morgen og en ny dag i eventyrland!


Utsikten fra bua vår

Dag 34: 4 timer ferge og 23 km sykling i finfint vær og lettsyklet landskap. Gj.fart: 13 km/t.

Distanse tilbakelagt: 1927 km.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sakrisøy, Lofoten

1 kommentar:

  1. Ja Berit, vet akkurat hva du føler når du sykler gjennom Lofoten. Synet av Reine som lå på småøyene over fjorden, med de grønnkledde fjellene i en hestesko rundt, fikk tårene fram. Det var så vakkert. Håper dere får nyte synet i strålende sol!

    SvarSlett