onsdag 29. juni 2011

Oljesmøring

På "Lofoten akvarium og miljøsenter" er det en utstilling som etter det jeg forstår kalles "Samspill". Jeg tror først det handler om hvor sårbar naturen er her oppe, og hvordan samspillet mellom de ulike livsformene i havet og høstingen av dem må harmonere. Etterhvert blir man ledet over på "fremtiden", - og om oljeutvinning. "Det norske oljeeventyret" blir presentert i udelt positive ordelag. "Arbeidsplasser", "BNP", "Nullutslipp", "Stadig mer miljøvennlige utvinningsmetoder", "Fantastisk historie", "Samtaler mellom de ulike aktørene", "Miljøprofiler". Jeg blir litt overrasket over hvor ensidig Miljøsenteret presenterer oljebransjens side av saken, som åpenbart gjelder fremtidig boring i Lofoten. Utstillingen dekker godt og vel 80 kvm. Helt nederst, i en mørk krok, ser jeg plaketten som forklarer det hele: "Vi takker ConocoPhillips, StatoilHydro, Exxon (...og andre oljeselskaper...) for støtten til denne utstillingen."

Jeg synes det er virkelig ille at et "akvarium og miljøsenter", som man kan bli forledet til å tro er en nøytral/uavhengig aktør, kan tillate seg å presentere et så kontroversielt tema uten at en eneste kritisk røst fra "den andre siden" får slippe til. FY SKAM på Lofoten akvarium og "miljøsenter".

(Synes DU oljeutvinning i Lofoten er uproblematisk? Si din mening! :-)

Ellers virket det som at akvariet hadde god kontroll både på torsk, sei, flyndre, piggvar og breiflabb i sine vanntanker.


Dag 37: 52 km i sol og regn gjennom relativt flatt terreng med både medvind og motvind. Snittfart: 14 km/t

Distanse tilbakelagt: 2078 km

Location:Våganveien,,Norge

1 kommentar:

  1. Ah, - nå har jeg akkurat oppdaget at her på bloggen dvs nettversjonen og ikke mailversjonen kan en skrive kommentarer:) Har fulgt dere tett hver morgen og det er artig lesning - tørt som vått:)
    Olje og Lofoten er ikke uproblematisk, nei - så litt mer balanse i regnskapet burde ha forekommet. Men man kan neppe forvente mer av Private Enterprises. Sees i morgen ved lunsjtider - da hopper jeg på ruta fram til Tromsø sammen med også Brum og Jenny - GLEDER MEG TIL Å SEES OG SYKLES:)
    Ali

    SvarSlett