tirsdag 28. juni 2011

Fjørådyret

Jeg våkner klokka ti. Hæ? Har jeg sovet godt i 9 timer i telt? Jeg hadde egentlig forventet å våkne i halv-fem-tida og ikke få sove igjen, etter en slitsom natt på det bittelille liggeunderlaget mitt. Sånn som sist. Denne gangen er teltingen en stor suksess. Jeg merker at Eivind er litt lettet over mitt gode humør - jeg var litt muggen ved siste telt-overnatting, jeg skal innrømme det. Men det hjelper på humøret å få sove om natten. Eivind kan fortelle at det har blåst sånn i løpet av natta at han fryktet vi ville blåse på havet. Jeg har ikke hørt noenting.


Hvordan sove godt i telt i midnattsol: Eivinds sokk over øynene. Ullpannebånd holder ørene gode og varme. Ørepropper. Voilá!

Været endrer seg fort. Midnattsol fra skyfri himmel ved sengetid. Grått og lett regn til frokost. Men vi hadde en så fantastisk fin dag i går, at jeg skal ikke klage.

På vei til Leknes stikker vi innom en brukthandel. Vi kommer ut derfra som eiere av en stor, fantastisk fin og nesten plettfri sjenk med innebygget barskap fra 50-tallet. Ekte vare. Det er vanskelig å få den festet oppå bagasjebrettet, så vi bestiller flyttebyrå til Oslo. Alt sammen til en rimelig penge. Når vi kommer hjem må vi tapetsere en vegg retro-style og selge spisestua. Vanlige følgeskader av impulskjøp. Men det kommer til å bli kult.

Vi feirer røverkjøpet, samt 200 mil, med en enorm porsjon kuleis hver på kjøpesenteret i Leknes. På våte dager er butikker og kafeer helt topp.


På vei til Rolvsfjord, dagens mål, kjenner jeg plutselig en uimotståelig trang til å rote rundt i tangen i fjøra. Det regner mye og vi vil egentlig fortest mulig inn i tørr hytte. Men jeg bare finne iallefall én grønnkrabbe først. Det er perfekte forhold for grønnkrabbe-jakt. De kaller meg ikke "Fjørå-dyret" for ingenting. Eivind får en liten og søt grønnkrabbe i presang, før vi sykler de siste kilometerne til tørr hytte, varm dusj og nystekt fiskegrateng.

Gårsdagens dyr: Ørn (falt ut i desken i går)

Dagens dyr: Grønnkrabbe.

Dag 36: 35 km i for det meste regn og flatt terreng. Gj.snittsfart: 13,5 km/t.

Distanse tilbakelagt: 2026 km.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Justadbakken,,Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar