søndag 29. mai 2011

Tullete vær og suite with a view

I skrivende stund sitter jeg lykkelig inntullet i et pledd i en myk sofa i annen etage i brudesuiten vår. Lårene hyler av glede over å få hvile, mens de grådig suger til seg næring fra tapas og sjokoladepuddingen og karamellpuddingen jeg akkurat nøt nede i restauranten. Jeg bygger pudding-muskler.

Jeg har badet i stort badekar med masse skum. Eivind har dusjet i en dusj som minner litt om kontrollrommet i en romkapsel. Et øyeblikk trodde jeg nesten kabinettet ville ta av, men det var bare Eivind som slo på den innebygde radioen litt høyt.


Ville du turt å dusje her?


Halleluja

Jepp, det lønner seg å fortelle at vi er på bryllupsreise, på vei til Nordkapp. Resepsjonister f.eks, blir snille og generøse, og gir oss sin luksuriøse brudesuite, inklusive tre retters deilig middag og frokost til en svært hyggelig pris.


Akkurat nå: Bedre inne enn ute...

Nå skal det sies at vi muligens er de eneste gjestene på Bykle Hotell i dag. Kanskje ikke så rart, siden vi befinner oss på Norges kaldeste sted for øyeblikket. På sykkeltur. Iallefall er vi det i morgen, da vi passerer Hovden, og det er meldt hele 2 varmegrader.

Været har vært tullete i dag. Regn og sol, medvind og motvind, om hverandre. Vi har vært av og på med regntøyet et antall ganger. Det er best om været bestemmer seg for én ting isteden for å drive og vingle frem og tilbake. Enten regn, eller opphold. Helst opphold.

Det har likevel vært en fin tur i dag. Vi følger nasjonal sykkelrute 3, og det tar oss inn på koselige og ofte gamle veier. Når bilistene må kjøre kjipe, kjedelige tunneler, får vi grom-ruta på utsiden, i vakker natur. Hva gjør vel litt regn da - vi er tørre inni regntøyet vårt. Et høydepunkt i dag var Byklestigen.


Gammel vei ved Byklestigen

Jeg har vært sliten i dag. Planen var å nå Grungedal og kusine Anne Grethe i dag, men det ville vært 11 mil hvorav mye oppover - og da Bykle Hotell åpenbarte seg for meg som et fata morgana etter 40 døgn i ørkenen (eller 4,5 mil på sykkelen) - da var jeg solgt. Jeg hørte meg selv si til Eivind "Jooda - bare hvile litt her nå, så klarer jeg sikkert 3 mil til i oppoverbakke til Hovden". Jeg tror ikke hverken jeg eller han egentlig trodde på det.

Dag 6: 45 km. Jevn stigning langs Otra til Bykle (550 moh) via Valle, Bjørnåra og Trydal. Snitthastighet: 12 km/t.

Distanse tilbakelagt: 257 km

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Bykle hotell,,Norge

1 kommentar:

  1. Kjære dere, godt dere har litt vett og tar ekstra pauser når det er behov. Setter stor pris på å lese bloggen, er inne hver dag og ser etter oppdatering. Hils Grungedal!

    SvarSlett