fredag 27. mai 2011

Fisk, flaggermus og kaniner

Lite slår frokost med ferske rundstykker og egg fra hønsegården på tunet utenfor, ved et frokostbord med utsikt over et idyllisk vann og bølgende grønt landskap dekket av små, spredte tåkedotter i morgensol. Vi startet dagen inni et maleri av Tiedemand & Gude.

Skau

På vei til dagens destinasjon Byglandsfjord, syklet vi mye oppover. Det gjorde vi igrunn i går også. Det er mye mere tid som tilbringes i oppoverbakke enn nedoverbakke. Men det er helt greit. Bums of steel! Dessuten har vi så mange fine opplevelser på veien. I dag f.eks. reddet jeg et lite lam som hadde satt fast hodet i et hull i gjerdet. Da følte jeg meg veldig snill og flink etterpå. Lammet var søtt og mykt og luktet godt.

I dette området så vi flaggermus!

Været er topp. Vi har hatt 4 regndråper så lagt på turen. Vi har syklet ganske mye på grusvei, det er faktisk temmelig mye tyngre enn asfalt, særlig oppover - men grusveien er ofte finere, og vi har god tid!

Fossestryk ved Evje

Nå sitter vi i hytta vi har leid på Neset camping. Da jeg lagde middag tidligere i kveld, gikk Eivind ut for å teste fiskestanga. Ett minutt kom senere kom han tilbake med en sprellende ørret på kroken. Napp på første kast! Dette lover bra for fremtidige middager.

Det kryr av nydelige, myke, hoppende pelsdotter på campingen. Kaniner. Jeg prøver å fange en for å klappe, men det er komplett umulig. Ingen klapping, bare se på avstand.

Ellers så er det gøy å være nygift på tur. Vi blir gjort stas på. I sportsbutikken i Lyngdal fikk vi to pakker turmat i presang (sjokolademousse!). Her på campingen fikk vi ekstra fin hytte. Vi har flagg og nygift-skilt og hvit sløyfe på sykkelen til Eivind, og noen tuter og vinker når de kjører forbi.

Jeg er litt sliten, og veldig lykkelig.

Dag 4: 60 km til Byglandsfjord (203 moh) via Åseral, Homme og Evje, i vindstille overskya med solgløtt.