lørdag 2. juli 2011

Steder å se før du dør

Dagens etappe er spektakulær. Jeg har allerede bestemt meg for at jeg vil tilbake hit på en ukes fotosafari - det er motiver overalt. Vi sykler langs nordsiden av Andøy. Det er åpent hav og kritthvite sandstrender på den ene siden, og steile, taggete fjell på den andre. Mange av fjellene er grønne helt til topps.

Mellom fjell og hav finner vi små, værbitte hus og naust, og levende lokalsamfunn. I veikanten i den lille bygda Nøss står to kunstnere og bakser med et stort skilt - det er åpning av årets sommerutstilling for familien Tollefsen, som består av fem kunstnere i ulike sjangre. De presenterer mange spennende arbeider - sjekk Atelier Nøss. Vi får æren av å være utstillingens aller første gjester, og Eivind, Øyvind og Allister markerer åpningen med "Champagnegaloppen", til stor begeistring hos kunstnerne. Og de får dessuten en god start på utstillingssalget da Øyvind og Jenny faller for to av fotografiene.

På vei mot bygda Skage hører jeg plutselig trommingen av regn mot jakka mi. Jeg ser ingen dråper. Hmm? Snart innser jeg at det ikke er regn - men knott! Det er store, tette svermer av dem. Det kunne vært en scene i filmen "Knottophobia". Ææææh! Full fart og munnen lukket! Jeg har hørt om den beryktede Finnmarksmyggen. Kanskje dette er en forsmak. Uhu.

I bittelille Skage finner vi en ekte fransk kafé(!). I det gamle samfunnshuset. Vi spiser en deilig fransk lunsj før vi tar fatt på siste etappe til Andenes.

På vei dit er vi innom Bleik, en nydelig kystbygd som er tilholdssted for mange kreative sjeler. Det er lett å forstå hvorfor - det må være en av Norges vakreste plasser. Lyset er flott, enda det er overskyet i dag. Vi bruker lang tid på dagens etappe - mye må sees på og tas bilde av. Få bilder blir tatt med iPhone desverre, så det er lite å legge ut på bloggen i dag. Men en iPhone klarer uansett ikke å gi noe godt inntrykk av dette nydelige landskapet. Jeg anbefaler istedet å sette Andøy på steder-å-se-før-jeg-dør-lista.

Nå har vi kommet frem til "Fargeklatten Veita", en perle av et overnattingssted. Øyvind har overgått seg selv! Nå er det snart middag, og sikkert ikke en veldig sen kveld, for tidlig i morgen drar vi på hvalsafari! Jippii!


Spisestua i Almahuset, der vi bor

Dag 40: 49 km i skyet oppholdsvær og flatt kystlandskap. Gj.snittsfart: 14,5 km.

Distanse tilbakelagt: 2281 km.

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Sjøgata,,Norge

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar