tirsdag 5. juli 2011

Kråkeslottet

Døgnet er i ferd med å skli. Det blir senere og senere før vi legger oss. Det er sola. Den går jo ikke ned. Eivind har lansert ideen om å sove om dagen og sykle om natta. Jeg mener det er en glimrende idé. Ingen trafikk, det aller vakreste lyset, og derav de beste naturopplevelsene. Kanskje vi prøver det en av dagene.

Vi sover lenge i dag, før vi tråkker avgårde. Det er sol fra skyfri himmel og et vakkert landskap. Litt uventet (iallefall for meg) møter vi en skikkelig drøy oppoverbakke. Det er varmt i solsteken. Der trives åpenbart et nytt og uhyggelig bekjentskap for meg - "bremsen". Eller skal vi si bremsene - i flertall. Smådjevlene svermer, og biter. De prøver å spise meg opp. Jeg hyler oppetter bakken mens jeg veiver med genseren min og tråkker til jeg høres ut som jeg har kols. Eivind synes det er et festlig syn.

Det er mye flyvende kryp her i nord, men bortsett fra det så er det ikke mye å klage på her - vakre, vakre nordland.



Nå er klokka 12 minutter over midnatt, og vi er på kulturhuset "Kråkeslottet". Det ligger badet i et varmt sollys. Eivind, Allister og Øyvind har akkurat avsluttet en superfin og rikholdig konsert, til stormende jubel blant publikum - som er andre musikere og kunstnere, eieren med familie, andre gjester - og meg og Jenny.


A capella trioen De Syklende Syklister

Middagen besto av deilig grillmat ute i sola, med niser svømmende forbi rett utenfor svaberget. Vi har det jammen ikke verst!



Tidligere i kveld var det dessuten pianokonsert, og omvisning på Kråkeslottet - et ordentlig eventyrhus med et sammensurium av rom, trapper og ganger, og kunst overalt. Doen på rommet til meg og Eivind er f.eks. også utstillingslokale, så der må folk få lov å komme og se. Det er et herlig sted, og jeg skulle ønske vi kunne bli litt til. Men vi må videre - målet i nord nærmer seg stødig, men vi må tråkke, tråkke...


Eivind prøver å lære en ung skjære å fly

Dag 42: 35 km i sol. Gj.snittsfart: 13 km/t.

Distanse tilbakelagt: 2335 km.

PS: Vi har åpnet kommentarfeltet på bloggen, sånn at man ikke må være registrert for å legge inn kommentar. Det er alltid morsomt med kommentarer :-D!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Location:Fv251,,Norge

1 kommentar:

  1. Så bra. Da kan man legge inn kommentarer fra iPhone:) og da kommer det mer fra denne kanten. Pc'n får stort sett fri i ferien. Akkurat nå skal jeg gå å flytte en klematis. Dere må kose dere videre og holde flyvende utyske unna så godt det går. Kjøp eventuelt hatt med slør. Hilde

    SvarSlett