lørdag 18. juni 2011

Fluenes herre

Vær hilset, I, Nordlands bebyggende Mænd
Fra Verten i Huset til trælende Svend
Vær hilset, I, Kofte-klæd Bønder!

(utdrag fra Nordlands Trompet)

Det er herlig, strålende sol idet vi ankommer Nord-Norge, etter 1469 km på sykkelsetet. Nå er været endelig med oss.


Det er fluene også. De siste dagene har det vært veldig mye fluer. Eivind har sykla foran meg innhyllet i en tett sverm av innpåslitne små bøller. Vi vifter og veiver men de vil ikke forsvinne. Hva er det de vil, og hvor kommer de fra? Sitter det gjenger med arbeidsløse fluer i veikanten og venter på forbipasserende de kan sverme rundt - nå som det nesten ikke er så mye som ei stakkars kuruke igjen å finne i disse fraflyttede kommunene? De er utrolig irriterende. Men ikke lenge etter at vi sykler inn i Nordland kommer det en meget frisk motvind og blåser vekk alle som en! Vi begynte på kystriksveien i Steinkjer for to dager siden, men det er først mot slutten av i dag at det blir ordentlig kyst. Det lukter deilig av tang og salt sjø!


Vi tar ferga fra Holm til Vennesund, hvor jeg har bestemt at vi skal bo på campinghytte med do (luksus). Jeg har tilogmed leid sengetøy. Jeg føler meg berettiget til dette, etter en slitsom natt i telt. Liggeunderlaget mitt duger nemlig ikke. Det er bittelite og veldig lett og glatt. Det bør et liggeunderlag ikke være. Har jeg nå lært.


Innseilingen til Vennesund

Nå sitter jeg i en komfortabel sofa og titter ut av vinduet på hav og skjærgård i kveldssol. På tv'n seiler Hurtigruta med stø kurs mot oss. Ca. ved midnatt i kveld passerer den Vennesund Brygge. Der er det flere røde hytter, og en av dem har to sykler utenfor. Der ligger vi og sover.

Dag 26: 67 km i sol og motvind, i lett kupert skog- og hei- og kyst-landskap. Gj.snittsfart: 13,5 km/t.

Distanse tilbakelagt: 1469 km.

-Posted using BlogPress from my iPhone


Location:Vennesund Brygge

1 kommentar:

  1. Da er dere vel halvveis nå da snart..??? Morsom lesning, vi skal be til værgudene om at dere får flott vær videre nordover. Klemmer fra Karo&Åge.

    SvarSlett